mirosdecafea

Just another WordPress.com site

Arta de a NU comunica

1 Comment


Scriu nu in calitate de crestin baptist ci in calitate de crestin evanghelic. Asta inseamna ca acest scandal iscat si bine intretinut, in jurul lui Iosif Ton si a miscarii Strajerilor, ma afecteaza cel putin in mod indirect. Spun cel putin pentru ca unele din practicile care-i incrimineaza pe pastorul Ton si pe Strajeri, sunt comune miscarii spirituale cu care ma identific: cea penticostalo – carismatica. Un alt motiv pentru care aleg sa postez aici comunicatul Uniunii Baptiste este modul in care acesta este formulat. Marturisesc ca nu pretind ca as fi obiectiv si nici nu cred ca obiectivitatea este posibila in astfel de situatii. Mi-am definit pozitia de “continuationist” – prin urmare cred ca toate darurile Duhului Sfant exista si sunt active in biserica lui Christos in vremurile noastre, ca acestea sunt benefice si de dorit. Mai cred de asemeni ca exista falsuri si imitatii dar acestea sunt in ele insele o dovada in plus cu privire la existenta autenticului. Deci…comunicatul (intercalate sunt observatiile mele):

Iubiți frați și surori în Domnul Isus Hristos,

Vă transmitem salutări sfinte și pline de dragoste în numele Domnului Isus Hristos care s-a născut în ieslea din Betleem! Convinși, pe baza Scripturii, că Isus Hristos, Capul Bisericii „este același, ieri și azi și în veci” (Evrei 13:8), vă îndemnăm să sărbătorim nașterea Mântuitorului într-o atitudine de smerenie și de recunoștință pentru Darul lui Dumnezeu nespus de mare pentru toți oamenii. Prin îndurarea lui Dumnezeu, bisericile creștine baptiste s-au bucurat și în anul acesta de harul Său pentru creștere spirituală și pentru mântuirea multora. Suntem mulțumitori lui Dumnezeu pentru libertatea religioasă din țară și pentru dedicarea slujitorilor și a bisericilor noastre în slujirea încredințată și în dorința de a rămâne neclintite lângă Domnul, păstrând curată „credinta care a fost dată sfinților odată pentru totdeauna” (Iuda 3).

În urma comunicatelor celor care se numesc ”Strajerii” și ale unor păstori baptiști implicați în întâlnirile acestora, Consiliul Uniunii Baptiste întrunit la Arad la data de 08 decembrie 2010, a evaluat luările de poziție făcute de aceștia. În urma discuțiilor avute, și ținând cont de principiile biblice înțelese și practicate de baptiștii din România, am ajuns la convingerea că este necesar să transmitem următoarele precizări:

1. Consiliul Uniunii Baptiste din România se delimitează de practicile și învățăturile nebiblice și străine de practica și învățătura bisericilor baptiste promovate de cei care se numesc ”Strajerii” (de exemplu: predicarea evangheliei prosperității – nu am fost si nu sunt de acord cu evanghelia prosperitatii dar, totusi…ce este ea? Cati din “andrisantii” comunicatului au studiat aceasta notiune si o stapanesc?. Si tinand cont ca este vorba de concepte aplicate gresit si de interpretarea unilaterala a unor texte, n-ar fi fost necesara o analiza nepatimasa si argumentata a acestei “evanghelii” a prosperitatii? Daca jumatatile de adevar sunt miezul oricarei erezii, cum putem sa condamnam erezia fara sa aruncam la gunoi, odata cu erorile si lucrurile valide? In alta ordine de idei, Strajerii s-au delimitat in mod explicit de aceasta “evanghelie”. Au luat autorii in seama aceasta delimitare? Functioneaza premisa nevinovatiei? Minimum de onestitate care te determina sa crezi ce-ti spune celalalt, daca nu ai dovezi care sa arate contrariul?, practicarea profețiilor nebiblice – aha, interesanta exprimare… Sa intelegem ca exista si in prezent profetii biblice in afara celor consemnate in Scripturi? Adica este inca functional darul de profetie? Care sunt criteriile dupa care o anumita prefetie este considerata “nebiblica”? In ce fel isi justifica semnatarii comunicatului, expresia amintita? Se pot da exemple, dincolo de afirmatii pescuite deloc neinteresat din diverse clipuri de pe internet si smulse din contextul in care au fost facute?, practica condiționării prezenței Duhului Sfânt de vorbirea în limbi – indraznesc sa sustin fara ezitare ca nici unul din liderii strajerilor nu a sustinut asa ceva. Se poate exemplifica? , practica vindecărilor la comanda unei persoane – expresie ambigua…ce vrea sa spuna? La ce persoana se refera? In Faptele Apostolilor, apostolii au vindecat – pot fi considerate si aceste vindecari “la comanda”? , promovarea învățăturilor grupării din Africa condusă de Chris, asocierea cu ”Şcoala de vindecare” – inainte de a anatemiza o anume invatatura, trebuie sa o intelegi. Altfel spus, sa citesti, intrebi, cauti. Dupa ce ai inteles per ansamblu setul de idei si valori promovat de acel cineva, sa tragi niste concluzii exaustive. S-a facut asa ceva? Sau e suficient clipul cu umbra…? Presupunand ca oamenii (la strajeri ma refer) ar fi fost constienti de anumite erezii, sa presupunem ca reale, le-ar mai fi imbratisat?).

2. Datorită modului în care a ales să mediatizeze poziția sa în urma experiențelor personale avute și a exprimării unei atitudini nepotrivite față de viața spirituală a bisericilor baptiste din România – asta e o expresie care va face cariera prin ea insasi. Arta de a da cu bata in balta si-a atins culmile aici. “Atitudine nepotrivita” – in ce sens? Cu ethos-ul baptist, si in acest caz trebuie analizata cultural sau cu Scriptura? Exista o congruenta absoluta intre baptismul romanesc si Scripturi? Teologia baptista este capat de linie in materie? Altfel spus, orice dinamica este echivalata, prin definitie, cu o abatere si taxata?, Consiliul Uniunii consideră că fratele Iosif Ţon a părăsit din proprie inițiativă învățătura și practica bisericilor noastre. – pai asta e ceea ce v-ar fi convenit de minune, domnilor. Linistea, confortul unei plecari fara tam-tam si fara valuri. Uite ca n-a fost sa fie. Ton este baptist. El se caracterizeaza ca “baptist carismatic”. Pentru creierasele osificate si obisnuite cu pozitia ghiocel intr-un sistem ierarhic de tip comunist cum sunt in prezent cultele evanghelice, asa ceva este inacceptabil. Ideea de variatie si diversitate in interiorul sistemului, sperie pana la panica.

3. În urma declarațiilor și a comunicatelor fratelui Iosif Ton prin care recunoaște și afirmă alăturarea sa la gruparea ”Strajerilor”, alegând astfel să iasă din cadrul practicilor și învățăturilor bisericilor baptiste din România – care practici? care invataturi? sunt biblice sau doar baptiste? cine a stabilit asta? a existat un dialog care sa merite acest nume, cu toate partile implicate? Intrebari retorice, se pare…., Consiliul Uniunii a decis retragerea ordinarii pentru slujire a fratelui în bisericile baptiste din Uniunea Baptistă din România, până la o vreme de îndreptare și pocăință. – nu ma bag in chestii de proceduristica baptista. altii sunt mai in masura s-o faca. Observ doar graba executiei. De ce nu s-a asteptat o limpezire a apelor isteric tulburate? E chiar asa de urgenta aceasta decapitare? Ideea unui proces corect, sperie?

4. Având în vedere discuțiile existente în prezent cu liderii celor care se numesc ”Strajerii”, Consiliul Uniunii recomandă comunităților din Bihor și București să clarifice poziția acestora și a bisericilor care acceptă slujirea lor în raport cu învățătura și practica bisericilor baptiste. Până la clarificarea situației, Consiliul Uniunii a decis suspendarea din slujire ca păstori baptiști a fraților Ioan Peia și Ilie Popa – daca lucrurile nu sunt clare, de ce s-a ales varianta suspendarii? Adica o masura indreptata impotriva celor in cauza?. Comunitatea Bihor a comunicat faptul că fratele Nelu Demeter nu este ordinat ca păstor sau prezbiter în bisericile din Uniunea Baptistă și a solicitat bisericii locale excluderea acestuia până la îndreptarea sa – din cate stiu eu, nu excluderea ci punerea la disciplina are de-a face cu “indreptarea”. Si un lucru pe care il stiu: Demeter a fost cel care a pastorit biserica din Felix, dincolo de calitatea oficiala sau neoficiala a slujirii sale. E o situatie care se perpetueaza de cativa ani. Pana acum nimeni nu s-a sesizat, nimeni nu a considerat-o anormala.

Consiliul Uniunii afirmă faptul că baptiștii din România stau în continuare lângă doctrina față de persoana Duhului Sfânt, lucrarea Sa și față de înțelegerea darurilor spirituale așa cum sunt acestea prezentate în Sfânta Scriptură și înțelese în bisericile noastre – Sfanta Scriptura de care se lipesc baptistii cu atata pasiune, admirabila, de altfel, vorbeste despre o biserica vie si in care Duhul Sfant lucreaza plenar, inclusiv prin daruri spirituale. Ma indoiesc de o incheiere amiabila a disputei cesationisti – continuationisti. Singurul lucru pe care-l mai nadajduiesc este un dialog decent si o acceptare reciproca a statutului de crestin, dobandit prin credinta personala in persoana lui Isus Christos ca Domn si Mantuitor. Fiecare credincios născut din nou are Duhul Sfânt și trebuie să urmărească permanent plinătatea Duhului Sfânt și umblarea în dragoste divină – corect. A sustinut cineva altceva?. Îndemnăm frățietatea la post și rugăciune pentru creștere spirituală și pentru o mai bună mărturie a bisericilor baptiste din România. – of…. În calitate de credincioși suntem chemați la veghere în viața personală, în viața de familie și în viața bisericii. Având în vedere avertizarea Mântuitorului și a apostolilor asupra apariției învățăturilor false și a prorocilor mincinoși (Matei 7, Faptele Apostolilor 20, 1 Ioan 4), chemăm toți credincioșii și toți slujitorii bisericilor sa fie treji, să vestească în puterea Duhului o Evanghelie întreagă și curată. – sigur, este vorba de proorocii mincinosi. Text folosit ca sperietoare pentru a ucide orice urma de viata, in momentul in care aparitia acesteia implica schimbare.

Membrii Consiliului Uniunii se roagă ca frații mai sus menționați și cei care urmează asemenea practici și învățături să înțeleagă din prezentul comunicat că dorim ca viața bisericilor baptiste din România să fie animată de prezența Duhului Sfânt într-un spirit de unitate și mărturie a Domnului Isus Hristos așa cum ni-l prezintă Sfânta Scriptură. – din nou generalitati fara legatura cu subiectul discutat.

Fie ca Dumnezeu să binecuvânteze bisericile baptiste cu părtășie unitate în sezonul în care îngerii au venit cu minunata cântare : “Slavă lui Dumnezeu în locurile prea înalte şi pace pe pământ între oamenii plăcuți Lui”. – Amin…unitate in adevar si in diversitate.

Consiliul Uniunii Bisericilor Creștine Baptiste din România
Arad, 8 decembrie 2010

Advertisements

One thought on “Arta de a NU comunica

  1. Dane ma bucur ca ai luat atitudine

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s