mirosdecafea

Just another WordPress.com site

Vechituri: Normalitatea ca Protest

Leave a comment


Am iesit din adolescenta sifonat, ca dupa o incaierare pe strada in care ai intrat prosteste si-ai mancat bataie. Nu m-am priceput sa ma identific in vreun fel cu generatia mea, cu hainele, muzica si limbajul ei, nici macar cu devierile care au caracterizat-o si care, pana la urma, insotesc aproape ca un semn de normalitate, aceasta varsta. Am fost “eu” cu incrancenare, nu pentru ca mi-am impus asta ci pentru ca n-am stiut sa fiu altfel.

A trecut…  

Unul din lucrurile care m-au atras la crestinism, a fost nonconformismul lui. Am devenit crestin la 18 ani, in 1989, si am trait atunci, in acea perioada, sentimentul acut al diferentei, al deplasarii impotriva curentului – pe vremea aceea un curent politic si ideologic.A fi crestin era un gest oarecum romantic, o alegere pe care o faceai constient de faptul ca implica niste sacrificii. Nu stiam exact care vor fi consecintele; banuiam o  oarecare marginalizare profesionala, cel putin…. Nu vreau sa pozez in erou; n-am fost. 

Intre timp intreaga lume a devenit crestina si granita noi/ei s-a metomorfozat si dintr-o linie rosie a devenit o zona gri. In anii ’90, crestinii s-au plimbat nonsalant pe aceasta zona, care la randul ei a devenit tot mai lata, si au invatat rapid arta pescuirii in ape tulburi. Micile compromisuri, banii veniti de dincolo si deveniti sursa de discordie, ajutoarele cu vesnic contestata impartire a lor au tulburat biserica si i-au erodat marturia.  

Am sentimentul, in prezent, ca am inceput sa ne revenim oarecum. Ca ne ridicam din tarana si ne scuturam de praf incercand sa ne regasim directia. Privim in sus, in sfarsit, dupa ce am tot privit la muntii care ne-au inconjurat si ne-am tot intrebat “de unde ne va veni ajutorul?”  La intrebarea “incotro”, eu as raspunde: “impotriva”. 

Va trebui sa pasim ferm intr-o directie, sa fim pentru Dumnezeu, numai ca a fi “pentru” cineva sau ceva implica intotdeauna si a fi contra acelor lucruri care se impotrivesc mersului tau. 

Expresia “nu va potriviti (conformati) chipului veacului” din Romani 12:2 nu este o porunca care sa aiba de-a face cu un context istorico-cultural astfel incat sa trebuiasca sa ne intrebam daca se mai aplica astazi exact la fel. Intotdeauna va fi un chip al veacului fata de care va trebui sa adoptam atitudinea rebelului. Chipul este diferit de la generatie la generatie, veacul insa este acelasi. Pentru ca el reprezinta nu o perioada de timp ci un domeniu spiritual in care nu Dumnezeu face jocurile, ci celalalt.  

Ma amuza nonconformismul afisat, promovat, strigat la fiecare colt de strada. In anii ‘50 – ’60, blugii au spart tiparele vestimentare si a-i purta era, pe vremea aceea, un gest de fronda, o contestare indirecta a unor valori general acceptate. Astazi sunt semnul celui mai plat conformism. Imi povestea o colega care a vizitat Elvetia anul acesta, ca aproape ca n-a vazut barbati care sa nu aiba cel putin un cercel in ureche. Ceea ce a inceput ca o manusa aruncata societatii, a sfarsit, banal, intr-un gest golit de continut prin repetare si imitare.   

Alege nonconformismul de a fi tu insuti, o faptura unica, irepetabila si purtand in sine valoarea intrinseca a faptului ca esti opera de arta a lui Dumnezeu. 

Socheaza prin bun simt, maniere, politete.

Agreseaza prin generozitate intr-o lume care a facut din “totul pentru mine”, principiul de baza.  

Alege frumosul, armonia, cand gunoiul si kitchul vor sa iti ingramadeasca in minte si suflet propriile reguli.  

Fii drept printre lucruri strambe, oameni strambi, idei strambe.  

Fii nonconformist alegand sa pierzi atunci cand acesta este pretul situarii de partea adevarului si a dreptatii.  

Este atat de mult loc pentru nonconformism incat ar fi pacat sa-l risipim pe lucruri ieftine. S-ar putea sa nu mai ajunga pentru ceea ce trebuie cu adevarat respins, condamnat, contestat.  

Fii altfel.

Leave a Reply

