mirosdecafea

Just another WordPress.com site

Vechituri: In cautare de ingeri

2 Comments


Mama unui prieten de-al meu, s-a simtit o data foarte rau.

Cand i-am vizitat, momentul critic trecuse; imi amintesc insa felul in care mi-a redat modul in care s-a rugat atunci: “Doamne, nu ma lua acum, ca cine-o sa mai strige la tine pentru copilu’ asta”. “Copilu’” avea treizeci si ceva de ani, dar asta nu avea nici o importanta pentru ea; si cred ca nici pentru Dumnezeu nu era o chestiune semnificativa.

Avraam a mijlocit pentru nepotul sau, Lot, atunci cand Dumnezeu era pe cale sa nimiceasca Sodoma. “La pachet, la gramada?”, intreaba Avraam, si Dumnezeu raspunde: “Nu”.

Da’ de fapt ce cauta Lot in Sodoma? L-a trimis Dumnezeu acolo? Sau Avraam si-a tot extins posesiunile pana intr-acolo incat bietului Lot nu i-a ramas alt refugiu decat Sodoma? Da de unde…

Gen 13:7. S-a iscat o ceartă între păzitorii vitelor lui Avram şi păzitorii vitelor lui Lot. Canaaniţii şi Feresiţii locuiau atunci în ţară.8. Avram a zis lui Lot: „Te rog, să nu fie ceartă între mine şi tine, şi între păzitorii mei şi păzitorii tăi, căci suntem fraţi.9. Nu-i oare toată ţara înaintea ta? Mai bine desparte-te de mine: dacă apuci tu la stânga, eu voi apuca la dreapta; dacă apuci tu la dreapta, eu voi apuca la stânga.”10. Lot şi-a ridicat ochii, şi a văzut că toată Câmpia Iordanului era bine udată în întregime. Înainte de a nimici Domnul Sodoma şi Gomora, până la Ţoar, era ca o grădină a Domnului, ca ţara Egiptului.

Asta inseamna ca de fapt, Sodoma a fost alegerea lui Lot. Petru spune ca Lot isi chinuia sufletul in fiecare zi acolo. Dar nu atat de mult incat sa o si paraseasca. Prosperase, isi infinsese adanc radacinile in lutul Sodomei si grozaviile pe care le vedea in fiecare zi, nu au reusit sa i le smulga.

Ca si cum te angajezi barman intr-un club de strip-tease si apoi te plangi ca tipele alea se dezbraca. Pai…ce altceva sa faca intr-un asemenea club? Sau poate ar trebui sa te intrebi: ce caut eu acolo?

Suferim mai degraba datorita propriului sistem de valori dat peste cap, decat suntem victime inocente ale lumii acesteia. Avem suficienta libertate de a spune “nu”, cel putin in prima faza. Este insa un “nu” care implica un pret, si aici apare problema. Nu suntem dispusi sa renuntam la anumite lucruri. Altfel spus: renuntam la ceea ce am putea castiga, daca am renunta la acele lucruri la care nu vrem sa renuntam.

Materialul primeaza; sa ai, sa arati ca ai, sa nu fii mai prejos, intr-o competitie  nu se termina niciodata daca nu se termina in inima. Intotdeauna va fi cineva care va avea mai mult decat tine si iti vor iesi in cale lucruri pe care pofta si nu nevoia, te va face sa le doresti.

Nu pot sa nu ma gandesc la familiile distruse, pentru ca unul dintre soti a plecat sa faca bani “dincolo”. Am intalnit cateva cazuri; am auzit de mult mai multe. A fost o chestiune de alegere si acolo. O alegere proasta, de cele mai multe ori, in care s-a incercat inghesuirea fortata in aceeasi inima al lui Mamona si a lui Dumnezeu in ideea ca desi in general  nu se poate, noi tocmai am descoperit exceptia. Si ultimul dintre ei nu suporta o astfel de companie…

Marturisesc ca Lot nu este printre personajele mele favorite. In principiu nu-mi plac barbatii pampalai, lasii, cei care atunci cand le este atacata familia, fug cat pot si se roaga ca si ceilalti sa fuga la fel de repede. Cand oamenii din Sodoma ii inconjoara casa si-i cer pentru o noapte fierbinte pe cei doi barbati pe care lot ii gazduise, ce face acesta?  Iata:

Gen 19:8. Iată că am două fete care nu ştiu de bărbat; am să vi le aduc afară, şi le veţi face ce vă va plăcea. Numai, nu faceţi nimic acestor oameni, fiindcă au venit sub umbra acoperişului casei mele.”

Spuneti-mi ca nu-i adevarat! Ca-i o eroare de traducere! Din fericire agresorii erau cu totii suficient de anormali ca sa respinga oferta lui Lot. Ca arbitrul acela pe care au incercat romanii sa-l mituiasca bagandu-i o femeie in pat. Eroare fatala: tipul era homosexual si i-a denuntat.

Da, Lot nu era ca cei din Sodoma insa era suficient de materialist ca sa continue sa traiasca in cetatea aceea blestemata.

Eu cred ca, fara interventia lui Avraam, Lot ar fi pierit impreuna cu Sodoma, ca neprihanirea lui n-ar fi fost suficienta ca sa-l protejeze in fata revarsarii judecatii lui Dumnezeu:

“Gen.19:29. Când a nimicit Dumnezeu cetăţile Câmpiei, Şi-a adus aminte de Avraam; şi a scăpat pe Lot din mijlocul prăpădului, prin care a surpat din temelie cetăţile unde îşi aşezase Lot locuinţa.”

Doua lucruri l-au salvat pe Lot: mijlocirea lui Avraam si excelenta memorie a lui Dumnezeu care si-a adus aminte de aceasta, la momentul potrivit.

Asta inseamna ca, atunci cand exista rugaciune si cand este cineva care sa mijloceasca, exista speranta pentru caractere imprefecte, bantuite de vicii si orgolii personale.

“Dar dacă se găseşte un înger mijlocitor pentru el, unul din miile acelea, care vestesc omului calea pe care trebuie s-o urmeze, (Iov 33:23)”

Mda…”daca se gaseste”.

Si daca nu?

Dumnezeu este in cautare de ingeri mijlocitori: sunt o multime de posturi vacante. Lot a avut parte de unul.

Fericitul!

2 thoughts on “Vechituri: In cautare de ingeri

  1. Dane, imi pare rau pentru tine, dar sunt impulsiva si pana termin tot site-ul tau de citit o sa te bombardez cu mesaje.
    Sigur ar fi interesant sa si raspunzi, dar daca nu ai un raspuns bun, mai bine n-mi raspunde doar din politete.
    Povestea fetelor lui Lot e una monstruoasa, una din multele istorii din Biblie care m-au dat peste cap, in sensul negativ.
    Cu atat mai mult cu cat sunt femeie, si ca femeie nu poti citi fara sa te cutremuri si fara sa il suspectezi pe Dumnezeu de misoginism.
    Pacatul fetelor lui Lot!!!
    Ce valori mai puteau avea fiintele acelea daca tatal lor nu dadea 2 bani ruginiti pe viata si castitatea lor?
    De ce nu s-a oferit el?
    Ce usor poti fii generos si ce usor poti face sacrificii pe resursele altuia!

  2. Salut Ana-Maria
    Scuze pentru tacerea mea indelunga.
    Promit raspunsuri cat de curand………
    Deocamdata “te citesc”.
    🙂

Leave a Reply

