mirosdecafea

Just another WordPress.com site

Iadul nu este “politically correct” (1)

3 Comments


Irezistibil, trebuie sa recunosc.

Ma simt in fata lui ca un caine in fata unei ciozvarte crocante.

Mi-am facut “mea culpa” si am sters postarile in care-l incriminam pe d-ul Danut Manastireanu – prea vehemente pentru gusturile mele, dat fiind faptul ca nu-mi place violenta….nici macar cea de limbaj – dar trebuie sa recunosc ca dumnealui nu ofera material ci se constituie pe sine in material de perpetuu scandal.

E liberal din punct de vedere teologic si e dreptul dansului sa fie ce vrea, ce nu vrea sau sa nu fie deloc. Problema apare cand ai de-a face cu cineva care si-a facut un scop sa te haraie (nu pe mine personal, har Domnului, ci pe segmentul religios cu care ma identific, intr-un fel sau altul).

Cand vrei sa zidesti ceva impreuna cu alti crestini, te apropii de acestia in numele elementelor comune, despre care presupui ca sunt esentiale si treci sub tacere diferentele. Asta nu inseamna ca le ignori, ca nu esti constient de ele ci pur si simplu taci, iti tii gura si celalalt stie ca stii si ca ai ales sa taci si de aceea sau si de aceea, face si el acelasi lucru.

Principiul de mai sus nu se aplica domnului Manastireanu pentru ca dumnealui nu incearca sa construiasca nimic impreuna cu evanghelicii – nu cu cei conservatori, in orice caz, majoritari dealtfel in spatiul nostru geografic.

Altfel nu-mi explic postarile de tipul “gandeste, prostule” si reactiile de genul sut in fund si palma dupa ceafa, ce apar cu obstinenta pe blogul domniei sale.

Ultima gaselnita are de-a face cu modul in care niste predicatori evanghelici, cunoscuti ca si conservatori si generos catalogati de d-ul Manastireanu drept “fundamentalisti” (ce-o fi insemnand asta in acceptiunea domnie sale, oare?), aleg sa vorbeasca despre iad.

Chiar asa, cum ar trebui sa vorbesti despre iad?

Calm?

Politicos?

Cu zambetul pe buze?

Ca sa nu jignesti feministele, ar fi bine sa presupui ca acolo vor fi in majoritate barbati (macar in proportie de 51%). (tot in paranteza fie spus, eu chiar cred ca iadul va fi populat in majoritate de barbati, dar asta e alta poveste…).

Sa te feresti sa afirmi ca vor merge in iad musulmanii?

Dar negrii…vor fi negrii in iad (oh…dar termenul in sine este oribil de incorect, politic vorbind. Putem vorbi despre “albi”, dar nu despre negrii)? Cat despre albi, n-am nicio indoiala, dat fiind apartenenta lor la o rasa agresiva, opresiva si care se incapataneaza sa nu dispara.

Si or sa fie ingineri la cazanul cu smoala, spre satisfactia economistilor de pretutindeni?

Dupa ce ne da ca tema de casa citirea evangheliei dupa Marcu si punerea ei in antiteza cu ceea ce prezinta clipul, iata intrebarile dumnealui:

1. is this ‘gospel’ of hell really compatible with the message of Jesus in the gospel that you have just read?

si traducerea mea:

este aceasta “evanghelie” a iadului cu adevarat compatibila cu mesajul lui Isus pe care tocmai l-ati citit?

In primul rand, nu exista o evanghelie a iadului si sugestia pe care d-ul Manastireanu o face este vadit tendentioasa.

Nimeni in Biblie, nu a vorbit atat de mult, de clar, de explicit si de plastic despre iad, cum a facut-o Domnul Isus. Expresii de genul: plansul si scrasnirea dintilor, focul cel vesnic, Gheena etc. sunt intalnite deranjant de des pentru cei care si-au propus sa promoveze imaginea unui isus pacifist si efeminat.

Insa desele referiri la iad in discursurile Domnului Isus nu sunt total straine de Evanghelie ci le-as situa mai degraba intr-un anumit tip de relatie cu aceasta si anume:

1. sa prezinte alternativa pe care o aleg in mod deliberat cei ce vor respinge Evanghelia

2. sa constituie un avertisment si totodata un indemn. Altfel spus, scopul discursurilor despre iad ale Domnului Isus este unul pedagogic si isi propune sa implice intr-o anume directie vointa celor care-l ascultau.

O alta sugestie continuta in fraza lui DM este ca predicarea lui Isus ar fi fost de la un capat la altul al ei, numai lapte si miere, mangaieri si incurajari, iertare impartita generos si nediscriminatoriu tuturor si in orice conditii.

Ce ma nedumereste este alegerea Evangheliei lui Marcu ca element de suport pentru o atitudine “soft” in abordarea problematicii pedepsei vesnice. Motive ar fi doua:

1. e cea mai scurta si dansul a vrut sa ne scuteasca de solicitari prea mari ale neuronului

2. e Evanghelia in care nu se prea vorbeste despre iad, asta spre deosebire de Matei si Luca, unde Domnul Isus le mentioneaza frecvent, cat sa stea in gat si-n argumentatie unor domni liberali.

Elementar este ca, atunci cand tratezi un subiect anume, sa analizezi toate pasajele care vorbesc despre acest subiect. N-am nicio indoiala ca e un principiu de care DM are mai mult decat habar.

Advertisements

3 thoughts on “Iadul nu este “politically correct” (1)

  1. Mai tii minte Dane cand ti-am spus ca pana acum un singur om mi-a vorbit de iad si consecintele reale ale pacatului? Si acum ti-o zic la fel: Desi am umblat si am cautat mult in toate locurile, n-am avut parte decat de sfaturi moi de a fi mai bland, mai cuminte, dar ca a fi “cu probleme” nu-i asa mare bai. Am invatat sa numesc pacatul “problema”, iar delasarea drept “chestiune de timp”. Ca D-zeu ne iubeste si ne accepta asa cum suntem este adevarat. Doar ca nu ne prea ajuta vorba asta la a deveni ceea ce ar trebui sa fim in viziunea Lui. Cu alte cuvine am fost invatat ca D-zeu este un regizor de film care nu tine cont de cum suntem in realitate, atata timp cat putem juca in film. Adica sa ramanem pe bancile bisericii si sa tinem pasul cu cei “alesi”. Am fost educat ca pocainta inseamna o anumita haina(masca) pe care ii suficient daca o port in timpul slujbei…iar “a fi lumini” inseamna a ne feri sa aratam cuiva adevarata noastra natura(nu de alta..da s-ar putea sa fim pricini de poticnire). Tot spectacolul asta ii frumos…cine sunt eu sa-l stric? Cine are capacitatea de a vedea omul “mort in pacate” si sa nu-l omoare de tot, dar nici sa nu-l anestezieze cu dulcegarii? Cine mai are curaj sa numeasca pacatul pacat, iadul real, dar si iertarea si aducerea la viata noua pe care El o poate? Nu se mai face fiindca se doreste “cresterea cantitativa a bisericii”, iar astea nu sunt chiar “incurajari” ptr. potentialele oi de muls.
    Zicea Iorga: “Adevarul este ca apa rece…face rau doar dintilor stricati”.

  2. Apocalipsa 20,10 vorbeşte despre satan, fiara si profetul fals , care sunt aruncati în “iezerul cel de foc” şi care sunt pedepsiti “zi şi noapte în vecii vecilor”.

    Acest verset arata că aruncarea in” iezerul cel de foc” nu înseamnă exterminare ,ci un chin VESNIC. Aceeasi soarta o au si cei nemântuiţi (Apocalipsa 20,14-15)

    In Noul Testamen expresia “aionion – αἰώνιον” este utilizată pentru a face referire la timpul etern.
    Cea mai convingătoare dovadă a caracterului veşnic al iadului se găseşte în Matei 25,46…

    “Şi vor merge aceştia la osândă veşnică (αἰώνιον) , iar drepţii la viaţă veşnică(αἰώνιον) .”(Matei 25,46)

    În acest verset se foloseşte exact aceeaşi expresie în greacă şi când se vorbeşte despre cei Nelegiuiţi şi când se vorbeşte despre cei Neprihăniţi.

    Dacă cei Credincioşi vor avea parte de Rai pentru veşnicie -viaţă veşnică ( ζωὴν αἰώνιον ) ,atunci şi cei Necredincioşi vor avea parte de iad pentru veşnicie -osândă veşnică (κόλασιν αἰώνιον ) .

    “καὶ ἀπελεύσονται οὗτοι εἰς κόλασιν αἰώνιον οἱ δὲ δίκαιοι εἰς ζωὴν αἰώνιον ” (Matei 25,46)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s