mirosdecafea

Just another WordPress.com site

Un om cu care m-am intalnit

4 Comments


Uneori cumpar carti asa…aproape intamplator. O iau, o rasfoiesc si, dupa ce am citit doua sau trei fraze, gata. M-am inselat de multe ori, recunosc. Sunt carti care ocupa doar spatiu in biblioteca mea si care nu vor ocupa niciodata vreun loc in viata mea si n-o sa le las sa-mi muste din timp.

Pe Antonie de Suroj l-am intalnit intr-o librarie din Arad si l-am luat cu mine in drum spre Cluj. Am citit aproape pe tot parcursul calatoriei. A fost ceea ce eu numesc o “Intalnire”. Adica acel ceva care te face sa rezonezi, sa te identifici cu cineva, cu un text, o carte si cu omul din spatele acestora, chiar daca acesta nu mai este demult de aceasta parte a cerului.

In felul acesta i-am descoperit pe Ernesto Sabato si pe Steinhardt, pe Gustave Thibon si pe Oswald Chambers. Au fost INTALNIRI, borne pe marginea drumului vietii, momente de gratie cand, dincolo de timp, limba, cultura, am privit in ochi un om si l-am inteles.

“Scoala Rugaciunii” se numeste cartea si, dupa mai multi ani, inca cred ca este una din cele mai bune carti despre rugaciune, pe care am citit-o vreodata, daca nu chiar cea mai buna.

Fragmentele de mai jos sunt dintr-o alta carte a lui Antonie de Suroj, numita “Dumnezeu si Omul”…

“Sigur ca daca Dumnezeu exista, si eu cred ca exista, il multumeste mai mult adevarul necredintei decat falsitatea credintei.”

“Cred ca maretia omului trebuie masurata nu numai prin potentialul sau uman, ci si prin capacitatea lui de a trai si a muri pentru lucrurile pe care le considera mai minunate decat el insusi.”

“A-l pierde pe Dumnezeu echivaleaza cu singuratatea, cu foamea, cu despartirea, cu moartea. Toata tragedia omului este cuprinsa in aceste trei cuvinte: “absenta lui Dumnezeu.”

“Acesta este principiul jertfei, al sacrificiului, al ofrandei: a darui si a primi nu pentru a castiga ceva in schimb, ci pentru a concretiza un act de iubire.”

“A-i spune cuiva <<te iubesc>> e ca si cum i-ai spune <<nu vei muri in veci>>.”

“raul cade in mainile binelui, intrucat, in momentul in care am devenit victime, am dobandit dreptul de a ierta, un drept cu adevarat dumnezeiesc.”

“tragedia lumii de care ne plangem noi atat de des este de fapt mai mare pentru Dumnezeu decat pentru lume.”

4 thoughts on “Un om cu care m-am intalnit

  1. Ma bucur ca zici de autori care te-au marcat,asa mai aflam ce ar merita sa mai citim.
    La fel am patit si eu cu Steinhardt.Dar vreau sa fac o remarca,poate subiectiva.
    Suntem tentati sa-i idealizam pe unii autori,doar prin prisma cartilor scrise de ei.
    Poate daca i-am fi cunoscut mai indeaproape,ne-am mai nuanta opinia.
    Uite,am vazut recent un scurt reportaj cu manastirea Rohia si mi-a sarit in ochi un
    dialog(altfel savuros)intre reporter si un calugar,care l-a cunoscut indeaproape pe Steinhardt,
    chiar a fost cel care l-a tuns in monahism.Incerc sa-l redau din memorie.
    La intrebarea ,ce fel de om era Steinhardt,calugarul zice:
    -Era un om cult,fin si pretentios
    -Pretentios?(se mira reporterul)
    -Vai mama! Iti da cinstea,da sa i-o dai.Si nervos
    -Nervos?
    -Vai,de mine!
    Un pic m-a surprins,dar cine stie poate anii batranetii,poate subiectivismul celuilalt.
    Deh,suntem doar oameni.
    Dar a scris ….asa frumos…..si asta ramane.
    Ganduri bune

  2. Deloc mai prejos¨Taina Iubirii¨ tot de Antonie de Suroj. E extraordinara, mi-au fost de ajuns cateva fragmente sa o indragesc si sa fie printre preferatele mele. Ti-o recomand.

    ¨Asta ţine de dragoste: a privi la om şi a vedea în el o frumuseţe de nerăpit, iar totodată a te îngrozi de ceea ce viaţa a făcut din el, a săvârşit asupra lui. Dragostea este tocmai extrema suferinţă, durere pentru că omul e nedesăvârşit şi totodată minunarea pentru că el este atât de uluitor, irepetabil de frumos. Şi iată, dacă priveşti măcar o dată la om în felul acesta, poţi să îl îndrăgeşti în pofida a tot ce le sare în ochi altora. ¨

Leave a Reply

