mirosdecafea

Just another WordPress.com site

Propriile mele “Retractationes”

5 Comments


ChangingMinds 

Ne schimbam, asta e clar. Schimbare nu inseamna prin definitie, evolutie. Poate fi mers inapoi, cadere, intunecare, rasucire catre neant. Putem deveni mai buni sau mai rai. Singurul lucru pe care nu-l putem impiedeca este devenirea – intr-un sens sau altul. Sunt pentru ca am devenit ceea ce sunt, am plecat de la ceva, dintr-un anume punct, de la cel care am fost si am mers, impins, tarat uneori, pana aici. Si totodata devin, merg catre cel care voi fi si ma las in urma pe mine insumi, cel de acum.

Pavel vorbeste, de exemplu, despre trecerea omului din afara. Se referea, evident, la trup. Numai atat? Sufletul poate sa moara, la fel ca trupul? Sa te golesti de frumusete, ca un pom care-si varsa frunzele in noroiul toamnei. Sa renunti sa speri si sa razi de cei care, totusi,  o mai fac. Mori in suflet atunci cand nu mai astepti nimic de la propria-ti devenire iar viata devine un timp oarecare pe care-l duci fara sa fii constient ca ar putea sa aiba un inteles si sa rodeasca ceva. Mori atunci cand nu mai razi si nu mai plangi. Sau doar razi fara sa plangi sau plangi fara sa razi. In primul caz te stingi in lipsa de cer a superficialitatii iar in ultimul te sufoci in nesperanta. Doar oamenii care in stare sa boceasca, pot sa rada si sa se bucure cu adevarat.

Da, nu doar trupul se trece ci si sufletul poate sa se stinga iar Pavel spune ca, atunci cand umbli cu Dumnezeu, asta nu se intampla. Ca doar el, corpul, pachetul de carne, nervi, muschi, oase, el se stramba si se incovoaie catre tarana din care a venit, cu un gest care anticipeaza tot mai apropiata intoarcere in ea.

La varsta de 72 de ani, Augustin a scris o carte pe care a numit-o “Retractationes”. Adica retrageri, razgandiri ce apar cand te intorci la ce ai gandit si spus cu ceva timp in urma si realizezi ca tu, cel din prezent cu celalalt “tu”, cel de atunci, nu mai sunteti una si aceeasi persoana pentru ca intre voi doi sta devenirea – prapastie si punte, deopotriva.

Am ajuns la concluzia ca va trebui sa am propriile mele “retractationes” in legatura cu unele lucruri pe care le-am spus pe acest blog.

Am scris de multe ori la repezeala si la suparare. Am avut dreptate? Sunt mai multe moduri de a avea sau nu dreptate. Poti sa fii corect prin acuratetea informatiei si gresit in interpretarea ei. In aceasta privinta, cu totii suntem marginiti si ne miscam intre limite a caror perceptive o avem doar vag. Cat de mult stii despre celalalt? Dincolo de faptele propriu-zise (apropos, si aici spatiul de eroare este aproape nelimitat), cat din resorturile care le-au generat – motivatii, influente, limitari – cunoastem cu adevarat?

Mai poti sa scrii razbunator. Celalalt e gresit si trebuie sa o plateasca, sa simta cel putin o stare de discomfort. Adica o mica parte din ceea ce merita.

Inca cred despre Marius Cruceru ca a gestionat incorect si manipulativ criza “Iosif Ton” aparuta in cultul din care face parte. Si inca cred ca Danut Manastireanu greseste in multe privinte, iar daca are dreptate, modul in care pune problema face ca aceasta dreptate sa se piarda undeva printre ironii si pasiuni personale, nascute din frustrari de ordin individual pe care nu a fost (si nu este) in stare sa le gestioneze in mod echilibrat. Si mai cred ca ZB-ul nu e doar o pusca ci si initialele unui batranel de prin Bruxelles, care scrie comentarii zbanghii, nascute din prea mult timp liber si din plictis, prin diverse publicatii online.

Oricum, am decis ca in zilele urmatoare sa recitesc ce am scris pe blogul asta si sa sterg / modific ceea ce mi se pare “prea mult” si fata de care, in prezent, ma simt strain. Sper sa am timp…

5 thoughts on “Propriile mele “Retractationes”

  1. Vezi, bre sa nu oà stergi pe a cu Z.B.-ul ! Zbanghiul asta ar rade de tine ca ai çimbatranit inainte de vreme.
    Apropos:
    Totusi care sa fie mai batran ? Eu fac intr-o saptamana un oticau de ani. Dar domnia ya ?

  2. Domnia mea o sa faca, undeva prin Aprilie, vreo 42. Matele?

  3. Scuze pentru pocitaniile din primul comentariu, am degetele groase rau. Mai adaugi matale la 42 inca jumatatea lui si ne ajungem. Ti-am dat acest reper taman pentru ca se vede clar ca avansezi serios, uite , ai ca mine degetele groase “matele” eram gata, gata sa cetesc matzele! Si inca un motiv,: Sa nu judeci stramb, se stramba si mai rau, sa stii.
    Dar sa nu spui la nimleni asta cu varsta. Nu obisnuiesc, nici sa ma laud, nici sa ma plang. Doar ca un var de-al nostru (pasi-carcotas !) ma tot ocaraste ca-s batran; asa-i ca de la el te-ai inspirat ? E ala cu abecedarul. Mai intai a fost aritmetic-xyz, apoi gramatic-abc si acum muzicalit-diez !
    Nici asta sa nu-i spui ca l-am mirosit; e cam orgolios, dar aveti totusi ceva in comun, poate si mirosuldecafea !

    • Ei, ZB-ule, sa stii ca pusca cu pricina e veche dar se tine bine asa ca ani multi sa-ti dea Dumnezeu si sa functionezi in parametri (relativ) normali.

  4. Dragule, intru stradania noastra de a ne incadra cat de cat in “normalitate” iti propun sa faci un test printre prieteni si isteti:
    Pune-i cumva la un test gramatical sa vedem cati stiu scrie corect “parametri normali”, cati au ‘parametri anormalii’., sau altfel spus , cati isi cunosc si cati isi schilodesc para… dar le las bucuria sa ghiceasca dansii terminatia.
    Ha-ha-ha !

    Apropo: ti-am facut reclama pe pasi… in ce parametri m-am incadrat ? Anormali(iii…) ?!

Leave a Reply

